Wednesday, April 09, 2008

Blodig biff

Jag gillar biffar relativt blodiga. Igår stekte jag finmat. Pommes (hemgjorda) och pepparstek av nötinnanlår. Jag körde med min inarbetade matlagningsmetod som jag brukar använda. Jag gissade alltså. Så nu gissade jag hur länge som biffarna skulle stekas. Resultatet blev en perfekt stekyta (den ser man ju). Cirka en halv cm in i biffen från vardera sida blev köttet grått. I mitten var biffarna mörkröda. Biffarna var ca tre cm tjocka så det var 2cm mitt. Fantastiskt gott.

Efteråt tog jag och kollade upp recept. Det brukar jag göra innan för att få inspiration. Jag äter (i stort sett) all min mat vid datan. Så när jag lagat klart och satt vid datan kollade jag upp recept. Efter en sökning på goggle så var två av de första träffar forumomröstningar om hur folk vill ha sina biffar (blodiga/medium/välstekta). Jag svarade inte på undersökningarna. Jag förundrades däremot av hur folk svarade. Det var ungefär jämt fördelat på hur folk ville ha sina biffar. Av de som ville ha sina blodiga så var skälet för ungefär hälften att de "ska" vara så eller att det är coolast. Resten av de som vill ha biffarna blodiga svarade att det var pga smak/saftighet. Av de som vill ha biffarna välstekta så verkade äckel för blodiga/råa biffar vara främsta skälet. Det var skillnaden i anledningar som förundrade mig. Inte för att äckel är en dålig anledning. Jag vill inte äta bajs eftersom det äcklar mig trots att jag inte har en aning om hur det smakar. Kanske lite mer självklart att jag inte vill äta bajs än att andra inte vill ha blodiga biffar.

Skälet för de som ville ha blodiga biffar att det "ska" vara så eller att det är coolast är däremot ett kass skäl. Undantag givetvis om man ska bevisa för kriminella gäng att man är fräck nog att bli medlem (vem har inte vart i den situationen? inte jag iaf).

Slutligen medium-gänget... Tråkfolk, hitta på nått skojjigare så jag kan skriva nått läsvärt. (allt handlar ju om mig och hur jag ska få min blog att bli bäst i hela världen, har dock en bit kvar)

1 comment:

Helena said...

Jag gillar blodiga biffar för att det är cooolast! Det är därför jag är med i bandidos nu...