Monday, March 02, 2009

Fotoexperiment

Experiment med en av bilderna från förra inlägget:



Jag har testat en grej med bilden ovan. Jämför med orginalet nedan. Förutom att färgerna och exponeringen är justerade och att den är beskuren så kanske man kan hitta den fina förändringen.



Om det inte var uppenbart så kolla på all akit som ser ut som vita prickar eller kolla på fiskens "kanter" eller ögon. Där bör skillnaden vara tydligast. Om det fortfarande inte går att se så kommer här vad det är jag gjort:

På grund av att bilden är tagen snett genom en ruta så har en viss prismaeffekt upstått så att de olika färgerna har hamnat lite brevid varandra. Blått ljus bryts mer än rött så om man tittar snett igenom en ruta så kan det blåa hamna brevid de röda och är det stora skillnader så kan man se en hel regnbåge.

För att justera detta så delade jag upp färgerna i olika lager så att de röda färgerna hamnade i ett lager, de gröna i ett och de blå i ett. Sedan så flyttade jag lagrena ett i taget genom att para ihop med ett av de andra tills alla låg ovanpå varandra. Detta gjorde jag genom att omväxlande sätta av och på det översta lagret och kolla hur fisken flyttades då. När fisken stog still när jag bytt färg så var de lagrena rätt. Då tog jag den sista färgen och satte den överst och gjorde likadant igen.

Jag tycker nog fisken blev skarpare och så syns inte de störande regnbågarna som kan ses i vissa av böset i vattnet. Dessutom så är det inte en blå kant i fiskens vänstra sida.

3 comments:

elsa said...

advanced! Den blev mycket skarpare tycker jag, bra gjort!

Helena said...

shit. avancerat. Det hade jag aldrig gissat, men helt klart blev ju bilden mycket bättre. Du är ett sånt geni!
Det var f.ö. många fina bilder från nörddagen.

averater said...

tack!